Domowe sposoby na przeziębienie w ciąży

Kobiety w ciąży w związku z mniejszą odpornością są bardziej narażone na różnego rodzaju infekcje. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym mogą częściej przechodzić przeziębienie. Jednak w okresie ciąży nie wszystkie leki, które dotąd stosowały w łagodzeniu objawów przeziębienia, są dozwolone. Jak leczyć przeziębienie w ciąży, by nie zaszkodzić dziecku i sobie?

W okresie jesienno-zimowym nietrudno o zachorowania. Wirusów jest w tym czasie więcej, a w dodatku my, jesteśmy bardziej na nie podatni. Wszystko przez zbyt małą liczbę słonecznych dni i niedobory witaminy D, ale też przez częste przebywanie w dużych skupiskach ludzki oraz zmienną temperaturę. Kobiety w ciąży są dodatkowo osłabione, bo wszelkimi składnikami odżywczymi dzielą się z dzieckiem. Dla nich ten okres jest trudny, bo trudniej też łagodzić objawy przeziębienia.

Najważniejsze nawadnianie

Z przeziębieniem można radzić sobie domowymi sposobami. W okresie choroby należy spożywać dużo napojów, najlepiej wodę mineralną, ale koniecznie trzymaną w temperaturze pokojowej. Zimna może spowodować ból gardła. Walkę z infekcją warto rozpocząć od soku z czarnego bzu. Działa rozgrzewająco, napotnie i pomaga odkrztuszać wydzielinę z oskrzeli. Badania naukowe wykazały, że ma działanie przeciwwirusowe w odniesieniu do grypy. Podobnie jak czosnek, który w swoim składzie ma olejek eteryczny, który przeciwdziała wirusom grypy. W zmniejszeniu objawów przeziębienia pomoże też sok z malin. Działania zdrowotne malin dostrzegł już Hipokrates, a na walkę z przeziębieniem polecał je w XVI wieku szwajcarski lekarz Konrad Gesner. Maliny są źródłem ważnych dla organizmu substancji odżywczych: witamin C, E, A, PP, B1, B2, B6, kwasu pantotenowego oraz wapnia, potasu, cynku, miedzi, żelaza, magnezu i manganu.

Jeśli wystąpi ból gardła, warto sięgnąć po zioła. Ukoić ból pomoże napar z rumianku, kwiatu czarnego bzu lub lipy. Popularnymi metodami domowego leczenia bólu gardła jest jego płukanie. Można wykonać je samodzielnie, sporządzając na przykład solankę lub skorzystać z gotowych ziołowych mieszanek o działaniu odkażającym. Płucze się nimi gardło kilka razy dziennie. Działanie lecznicze wykazuje szałwia, kora dębu, imbir czy rumianek.

Co na katar, kaszel i gorączkę w ciąży?

Jeśli jednym z objawów przeziębienia będzie katar, w walce z nim pomoże woda morska, którą można aplikować nawet kilka razy dziennie lub inhalacje z soli fizjologicznej. Inhalacje najlepiej robić przy użyciu neutralizatora, ale jeśli go nie mamy, wystarczy do miski z gorącą wodą wkropić parę kropel olejku eukaliptusowego, następnie pochylić głowę nad naparem i wdychać unoszącą się parę. Co na kaszel? Tutaj warto sięgnąć po sprawdzony sposób naszych babć – syrop z cebuli. Wystarczy posiekać dwie cebule i zasypać je 2 łyżkami cukru. Całość trzeba odłożyć do czasu aż cebula wytworzy sok. Syrop można pić kilka razy dziennie. Najtrudniej w ciąży poradzić sobie domowymi sposobami z gorączką. Należy wówczas stosować chłodne okłady na czoło, letnie kąpiele, przyjmować dużą ilość płynów. Jeśli to nie przynosi rezultatu, można przyjąć paracetamol, trzymając się jednak ściśle dawek. W przypadku wysokiej, utrzymującej się długo gorączki, trzeba skontaktować się z lekarzem.

Profilaktyka przeziębienia w ciąży

W okresie jesienno-zimowym szczególną uwagę trzeba zwracać na ubiór. Kiedy aura pogodowa się pogarsza, dbamy przede wszystkim o to, by nie marznąć, ale równie niebezpieczne jest przegrzewanie organizmu. Najlepiej ubierać się na cebulkę, wtedy najłatwiej dopasować ubiór do zmiennej temperatury. Ubrania powinny być wykonane z naturalnych, przepuszczających powietrze materiałów. Nie przegrzewajmy też pomieszczeń. Powinna w nich utrzymywać się temperatura około 20ºC. Starajmy się je regularnie wietrzyć i nawilżać powietrze. Wysuszone błony śluzowe łatwiej przepuszczają patogeny do organizmu. Bardzo ważne jest dbanie o higienę. To podstawa zachowania zdrowia. Przykładajmy dużą wagę do mycia rąk. Na dłoniach przenoszona jest znaczna część drobnoustrojów. Starajmy się też w miarę możliwości unikać stresu i przemęczenia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *